holidays ke??

March 9, 2011

assalamualaikum..apa kaba semua? alhamdulillah dah nak dekat sebulan sejak operasi OPS PIRAMID dijalankan dan selama itulah juga saya ada di rumah..duduk di rumh tanpa berbuat apa-apa memang terasa melemaskan..bangun pagi seusai solat subuh saya menolong umi di dapur untuk membuat sarapan dan kemudian melihat adik-adik bersiap untuk ke sekolah masing-masing sambil itu tv akan dipasang menayangkan siaran 501(BERITA AWANI) kalau tidak adik-adik akan menukar rancangan kartun.sempat lagi kan??haha..sesudah mereka semua melangkah keluar saya mula lah mengemas rumah..basuh baju..sidai kain..sapu sampah..keluarkan barang mentah untuk masak tengah hari.

pastu..mula lah termenung..xtau nak wat ape..pastu minggu kedua mula berminat dengan buku-buku di almari..tapi saya ada satu perangaila..suka ambil dulu tajuk-tajuk yang macam suka dibaca..kalau dah pilih-pilih tu tak sah kalau tak dalam 10-15 buku..haha..letak kat luar..pastu ambil satu baca dari buku yang dah dipilih tu..tapi masalah lagi satu pulak timbul..cepat bosan..tak habis baca buku ni..pergi buka buku lain pula..setakat ni yang betul-betul habis baca pun baru dua buku..yang lain baca sikit-sikit..tutup balik..teruk kan..ish3..(padahal buku-buku yang dipilih takdelah tebal mana)

tapi alhamdulillah dalam buku yang saya sudah baca tu..banyak juga input yang saya dapat.tapi buku-buku tu rasa-rasa kalau beritahu tajuk kat sini boleh jadi kontroversi plak..tapi saya rasa buku tu memang patut baca sebab umur dah memang patut mengundi dan patut ada kefahaman tu..(faham-faham la buku apa..)

sekarang ni tengah cuba nak baca buku 'Menuju Ketakwaan' karangan Abdullah Nasih 'Ulwan..harap-harap saya dapat menggagahkan diri untuk menghabiskannya.lagi-lagi dengan ketiadaan buku akademik untuk dibaca ni.nak ulangkaji kene bersengkang mata depan skrin laptop..jadinya masa untuk study akademik selalu jadi 30-40 minit je satu-satu masa..camne tu..(ngadap facebook semangat.??ish2 nabila..)


anyway, dalam salah satu buku yang saya baca tu ada satu hadith yang menarik perhatian saya,
"Awasilah! Setiap kamu adalah pengembala dan kamu bertanggungjawab terhadap apa yang kamu gembalakan."


Betapa besarnya amanah seorang manusia yang hidup atas muka bumi ini.yelah..takkan Allah nak jadikan kita khalifah dan takkan dipersoalkan kita atas apa amanah kita dan tanggungjawab kita atas muka bumi ini kan? kalaulah gunung dan makhluk-makhluk di bumi puntakut dan tak sanggup memegangnya..maka kita sendiri perlu sedarlah betapa besarnya mandat yang telah Allah berikan pada kita..terutamanya pada yang berharta dan berpangkat.setiap wang yang dikeluarkan dan setiap arahan akan dipersoalkan..nikmat hidup tu besar kan kawan-kawan tapi jangan lupa mensyukuri dan menggunakan nikmat-nikmat itu ke jalan yang benar..ingatlah kita selaku umat islam yang percaya dan beriman dengan hari akhirat tahu bahawa setiap perbuatan walau sebesar zarah sekalipun akan ada pembalasannya.

sekarang,satu-satu kawan dah bertolak pulang ke Mansurah..tapi urusan kepulangan saya tidak selesai-selesai lagi..moga Allah permudahkan urusan saya dan rakan-rakan agar dapat menyambung pelajaran semula dengan aman di mesir.rabbuna yusahhil..

pastu sekarang baru lepas musim tengkujuh jadi macam-macam pula penyakit yang datang..adik-adik saya satu persatu mula batuk-batuk dan demam.syafakillah ya ukhti.yang penting kita percaya dengan janji Allah..

"Barangsiapa yang Allah menghendaki kebaikan padanya, maka Allah menimpakan kepadanya musibah."(HR. Bukhari)


Rasulullah –Shallallaahu 'Alaihi Wa 'Ala Alihi Wa Sallam bersabda: "Tidaklah seorang muslim ditimpa rasa lelah, sakit, kegundahan, kesedihan, gangguan dan kesulitan, hingga duri yang mengenainya, kecuali Allah akan menghapuskan dosa-dosanya dengannya."
(HR. Bukhari dan Muslim).



okey..itu je untuk setakat ni..ada masa saya akan menulis lagi insyaAllah..salam perjuangan~ =)

0 comments:

Post a Comment

a story of an old woman and the prophet Muhammad SAW~